Stress & burn-out

Een burn-out is een gezonde reactie op een voor jou ongezonde leef-, denk- en/of werkstijl. Je hebt te lang de signalen van je lichaam genegeerd en je eigen (misschien nog onbewuste) behoeften onderdrukt, omdat je een bepaald plaatje of een bepaalde verwachting (van jezelf of een ander) hoger waardeerde dan je eigen innerlijke evenwicht. Een structurele disbalans tussen energiegevers en (onbewuste) energienemers kan leiden tot burn-out.

Bij een burn-out zijn je hormonale en neurologische systeem compleet van slag; je systeem is zwaar overprikkeld, je hebt allerlei fysieke en mentale klachten en je bent intens moe. Je hebt de rode lampjes op je dashboard niet serieus genomen. Je systeem trekt nu radicaal aan de bel, thank God. Je bent toe aan intense rust op zowel fysiek als mentaal vlak.

Herstel

Om gezond te zijn, dienen lichaam, geest en ziel in balans te zijn. Wat doe je bij een enkelblessure? Juist, rust nemen en daarna langzaamaan weer belasten en trainen. En bij de zoveelste blessure neem je tevens de stand van je voeten en/of manier van lopen onder de loep. Je rent zodra de krukken het huis uit zijn in ieder geval niet meteen weer een marathon.

Hetzelfde geldt bij een burn-out. Je gaat je body en mind tot rust brengen en leren hoe je je fysieke, mentale, emotionele en purpose batterij oplaadt en opgeladen houdt. Je gaat leren voelen, verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en kiezen voor wat goed is voor jou en echt bij je past. De focus komt op jouw interne in plaats van externe wereld om zo weer terug te komen bij jezelf. Dit proces van persoonlijke ont-wikkeling, bewustzijnstransformatie en gedragsverandering is topsport an sich, maar met sowieso een gouden medaille als resultaat.

Coaching & begeleiding

Wanneer je burn-out bent is het verstandig om een goede coach in te schakelen die je kan begeleiden gedurende dit proces. Ook wanneer je nog niet totaal opgebrand bent, maar wel al een tijdje fysieke en/of mentale stressklachten ervaart, is dit erg zinvol ter preventie. Voorkomen is immers fijner dan genezen. Ik ben zowel stress & burn-out coach als ervaringsdeskundige, dus ik begrijp jouw klachten, vragen en proces als geen ander.

Je gaat eerst fysiek tot rust komen. Vervolgens kijken we naar de kernoorzaken van jouw burn-out, zodat we daaraan kunnen werken. De hoofdvraag is: Wat wil hier in dit leven van deze mens gebeuren? Gaandeweg het proces vul je jouw persoonlijke self-care toolbox.

In mijn begeleiding en coaching komen o.a. de volgende onderwerpen voorbij. Begrip van de situatie, acceptatie van de situatie en duurzaam herstel (gedragsverandering) staan voorop.

  • Begrip van de situatie vanuit de psychologie en neurowetenschap
  • De fases van een burn-out en tips en tools per fase
  • Medische en hormonale status
  • Denken & doen versus voelen & zijn
  • Energiegevers en -nemers (intern en extern)
  • Bewustwording: wie ben ik / wat kan ik / wat wil ik
  • Autonomie en self-care op fysiek, mentaal, sociaal-emotioneel en purpose vlak
  • Steun omgeving
  • Mogelijke therapieën
  • Contact met werkgever, huis- en bedrijfsarts
  • Duurzame inzetbaarheid en reïntegratie
  • Empowered en authentiek leven na burn-out

Vertrouw je burn-out maar, het weet waar het mee bezig is.

Meer info of kennismaken?

Mail naar evelienblom@gmail.com.